Pi±tek 22 Listopada 2024 | Imieniny: Cecylii, Jonatana, Marka os�b on-line [1] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muflony - Ovis mussimon - to stadne stworzenia; razem trzymaj± siê szczególnie samice i m³ode. Na zdjêciu m³ody muflon w otoczeniu swojej mamy i licznych "ciotek" w Ksi±¿añskim Parku Krajobrazowym.
fot. M. Szafirski
|
19 Lipca 2007, 10:53 | Kultura
Obraz nie rêk± ludzk± malowany
Wystawa „Obraz nie rêk± ludzk± malowany”. Ikony Jerzego Nowosielskiego i archetypy fotografie: { i.} Ireneusz Piwowarski | © { i.} 2007. Wszelkie prawa zastrze¿one. Wystawa w Wa³brzyskiej Galerii Sztuki bêdzie otwiera³a miêdzynarodow± trasê wystawiennicz±. Nastêpnie od pa¼dziernika wystawa wyruszy do Rumunii, Bu³garii, Grecji, Niemiec, Kijowa oraz do czterech miast w Polsce. Trwaj± rozmowy dotycz±ce zakoñczenia trasy wystawienniczej w Watykanie. Prof. Jerzy Nowosielski osi±gn±³ sukces i s³awê jeszcze za ¿ycia. Jego abstrakcje, pejza¿e i akty s± w centrum zainteresowania kolekcjonerów i mediów. Równolegle istnieje inny, intryguj±cy Nowosielski – My¶liciel, Ikonograf, którego polichromie, ikony i krzy¿e skupiaj± siê na duchowo¶ci i mistycznej przestrzeni. Obrazy sakralne Nowosielskiego zosta³y odkryte przez polsk± i miêdzynarodow± publiczno¶æ, odnajduj±c± w nich wspólne korzenie duchowe Wschodu i zachodu naszej cywilizacji, ale równie¿ g³êbok± syntezê europejskiej sztuki, od ¶redniowiecza po abstrakcjê. Idea wystawy dotyka tematu ikony przedstawionej w nowatorski sposób, ukazuj±c wspólne za³o¿enia tematyczne i teologiczne, od czasów Bizancjum po wspó³czesno¶æ. Wystawa uka¿e równie¿ rozwój wybranych dwunastu typów ikonograficznych. Ikony Jerzego Nowosielskiego zestawione bêd± ze starymi ikonami i freskami, wypo¿yczonymi ze zbiorów najwiêkszych muzeów Ukrainy: Muzeum Narodowego we Lwowie i Kijowie, Narodowego Kijowsko-Peczerskiego Muzeum Historyczno-Kulturalnego w Kijowie, Muzeum Sofii Kijowskiej oraz polskiego Muzeum Ikon w Supra¶lu Odzia³ Muzeum Podlaskiego w Bia³ymstoku. Na wystawê bêdzie siê sk³ada³o ponad 90 dzie³ prezentowanych w 5 Komnatach Cesarskich – salach wystawowych. Wystawie towarzyszyæ bêdzie ju¿ wydany, piêknie ilustrowany, czterojêzyczny album w twardej oprawie oraz katalog-przewodnik po wystawie p.t. „»Obraz nie rêk± ludzk± malowany« Ikony Jerzego Nowosielskiego i archetypy”. Czê¶æ tekstowa albumu zawiera wypowiedzi wybitnych specjalistów polskich i ukraiñskich dotycz±ce prezentowanego tematu. Katalog przewodnik zawiera oprócz materia³u fotograficznego zwiêz³e komentarze dotycz±ce porz±dku ekspozycji i podstawowe informacje dotycz±ce malarstwa ikonowego. Uroczystemu otwarciu wystawy towarzyszyæ bêdzie wystêp mêskiego chóru cerkwi prawos³awnej ¦w. Cyryla i Metodego we Wroc³awiu „OKTOICH”. Przedsiêwziêcie jest dofinansowane ze ¶rodków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Promocja twórczo¶ci Priorytetu Wspieranie wydarzeñ artystycznych w Polsce, w 2006 i 2007 roku. ****
Jerzy Nowosielski (ur. 7 stycznia 1923 w Krakowie) - polski malarz, rysownik i scenograf. Uwa¿any za najwybitniejszego wspó³czesnego pisarza ikon w Polsce i jednego z najlepszych na ¶wiecie. Twórczo¶æ Jerzego Nowosielskiego nale¿y do najbardziej oryginalnych zjawisk polskiej sztuki XX wieku. Jej wyró¿niaj±c± siê cech± jest charakterystyczna podwójno¶æ - spleciono tu warto¶ci tradycyjne ze wzorami nowoczesnymi. Studiowa³ w Krakowie w 1940-42 w Instytucie Sztuk Plastycznych i 1945-47 w ASP. Na pocz±tku swej drogi artystycznej by³ asystentem Tadeusza Kantora i pozostawa³ pod wp³ywem Tadeusza Brzozowskiego. W okresie socrealizmu zajmowa³ siê sztuk± sakraln±. Swoj± pierwsz± wystawê mia³ w 1955 roku, zaraz potem reprezentowa³ Polskê na biennale w Wenecji (1956) i w São Paulo (1959). Zajmowa³ siê dzia³alno¶ci± pedagogiczn± w Krakowie w WSSP 1947-49, w ASP 1962-93 (od 1984 jest profesorem) i w £odzi w PWSSP w 1957-62. Jest cz³onkiem PAU (Polska Akademia Umiejêtno¶ci), Grupy M³odych Plastyków oraz Grupy Krakowskiej. Maluje obrazy, dekoracje ¶cienne, projektowa³ scenografiê. W malarstwie przedstawieniowym - sceny figuralne, obrazy religijne, portrety, akty, martwe natury - nawi±zuje do dawnych ikon ruskich i sztuki staro¿ytnego Egiptu, w malarstwie abstrakcyjnym ³±czy geometriê i automatyzm. Wybitnym osi±gniêciem w dziedzinie aran¿acji wnêtrza jest ko¶ció³ w Weso³ej k. Warszawy, dla którego zaprojektowa³ tak¿e sprzêty i szaty liturgiczne. Pisze ikony g³ównie przedstawione w metafizycznych kompozycjach figuralnych i pejza¿ach; p³asko malowane formy obwodzi konturem. Tworzy monumentalne dekoracje ¶cienne, m.in. w ko¶cio³ach w Lourdes, Tychach, ko¶ciele ¶w. Ducha w Nowej Hucie, dolnej cerkwi pw. ¶w. Jana Klimaka w Warszawie oraz w cerkwi w Hajnówce. Jest autorem prac teoretycznych o ikonie i malarstwie, m.in. · Wokó³ ikony. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim (1985) · Inno¶æ prawos³awia (1991) Jego prace znajduj± siê w polskich muzeach, tak¿e w kolekcjach prywatnych w Kanadzie, USA, Niemczech. Jerzy Nowosielski jest doktorem honoris causa Uniwersytetu Jagielloñskiego. Laureat Wielkiej Fundacji Kultury w 1993 roku za wybitne osi±gniêcia. Mieszka w Krakowie. Przygotowa³a: Agnieszka Dworakowska Przydatne pojêcia do Wystawy Prawos³awie (ortodoksja, gr. orthodoxos – prawdziwa wiara) to doktryna, liturgia i organizacja Ko¶cio³ów chrze¶cijañskich od³±czonych od Rzymu w 1054 r. Doktryna ta oparta jest na Pi¶mie ¦wiêtym i Tradycji obejmuj±cej pisma ojców Ko¶cio³a i dekrety pierwszych siedmiu soborów powszechnych. Odrzuca ona prymat papie¿a, celibat ni¿szego duchowieñstwa. Komunia przyjmowana jest pod dwiema postaciami, a chrzest odbywa siê przez zanurzenie w wodzie. Organizacja oparta jest na niezale¿nych od siebie administracyjnie i hierarchicznie spo³eczno¶ciach ko¶cielnych. Cerkiew (gr. kyriaké – nale¿±ca do Pana) to budynek przeznaczony do sprawowania nabo¿eñstw w Cerkwi prawos³awnej lub unickiej (greckokatolickiej). To przestrzeñ sakralna dla celebracji Boskiej Liturgii, miejsce szczególnego przebywania samego Boga. ¦wi±tynie wznoszone by³y na planach przyjmuj±cych kszta³t: - okrêtu (symbol wêdrówki cz³owieka przez ¿ycie do celu – Królestwa Bo¿ego), - krzy¿a lub krzy¿a greckiego (symbol Krzy¿a, na którym poniós³ ¶mieræ Jezus Chrystus, zbawienia, triumfu nad grzechem i ¶mierci±), - niekiedy ko³a (symbol wiecznego trwania cerkwi, jej nieskoñczono¶ci w czasie). Cech± odró¿niaj±c± cerkiew od innych budynków s± kopu³y, symbol Nieba, Boga, ¶wiêtych i ¶wiata anielskiego. Liczba kopu³ na cerkwi nie jest dowolna i ma znaczenie symboliczne: jedna kopu³a oznacza jedynego Boga, dwie to symbol dwóch natur Jezusa Chrystusa, trzy kopu³y s± symbolem Trójcy ¦wiêtej, piêæ symbolizuje Jezusa Chrystusa oraz czterech ewangelistów, siedem to symbol siedmiu sakramentów, dziewiêæ symbolizuje dziewiêæ stopni anielskich, natomiast trzyna¶cie kopu³ to symbol dwunastu aposto³ów i Jezusa Chrystusa. Na ka¿dej kopule umieszczony jest krzy¿, co oznacza, i¿ cerkiew oddaje chwa³ê Jezusowi Chrystusowi. Wnêtrze cerkwi podzielone jest na trzy czê¶ci. Czê¶æ zachodnia to przedsionek w staro¿ytno¶ci przeznaczony ludzi pozostaj±cych poza wspólnot± wiernych. ¦ciany nawy, miejsca ¶wiêtego przeznaczonego dla wiernych, pokryte s± ikonami. W ¶rodku nie ma ³awek poza jednym rzêdem pod ¶cian±, stoi natomiast stolik z ikon±. Wschodni± czê¶æ cerkwi zajmuje o³tarz. To miejsce naj¶wiêtsze, do którego wchodziæ mog± tylko mê¿czy¼ni, zawsze skierowane na wschód na pami±tkê Raju oraz miejsca narodzin Jezusa Chrystusa, oddzielone od czê¶ci ¶rodkowej ikonostasem. Ikonostas (gr. eikōn – obraz oraz stásis – pozycja, postawienie) to ¶ciana pokryta ikonami, która w cerkwi oddziela przestrzeñ o³tarzow± (sanktuarium, prezbiterium) od nawy. Sanktuarium jest symbolem Nieba, miejsca przebywania Boga. Tam kap³an odprawia mszê, tam znajduje siê tabernakulum. Ikonostas zas³ania przed oczyma ludzi to, co dla nich powinno byæ ukryte. Wierni mog± tylko spogl±daæ na wizerunki ¶wiêtych i proroków. Uk³ad ikonostasu jest ¶ci¶le okre¶lony. Ikony umieszczone s± w rzêdach, których zazwyczaj jest piêæ. Ka¿dy rz±d (jarus) ma swój uk³ad ikon i swoje znaczenie. Rz±d I. Ikony namiestne maj± najwiêksze rozmiary i wisz± pomiêdzy trojgiem drzwi. ¦rodkowe drzwi z zas³on± wisz±c± za nimi to carskie wrota (przez nie móg³ przej¶æ car w dniu koronacji) przeznaczone s± dla kap³ana sprawuj±cego liturgiê. Dwoje bocznych drzwi – diakoñskich – s³u¿y do wej¶cia (po³udniowe) i wyj¶cia (pó³nocne) kap³ana i diakona oraz ni¿szego kleru bez szat liturgicznych. Rz±d II. Ikony ¶wi±teczne (prazdniki) ustawiane s± najczê¶ciej w kolejno¶ci ich ¶wiêtowania w roku liturgicznym. Typowy zestaw to 12 ikon z g³ównymi wydarzeniami Nowego Testamentu: Narodzenie Naj¶wiêtszej Bogurodzicy, Wprowadzenie Bogurodzicy do ¦wi±tyni, Zwiastowanie, Narodzenie Chrystusa, Ofiarowanie, Chrzest (czyli Objawienie), Przemienienie, Wskrzeszenie £azarza, Wjazd do Jerozolimy, Ukrzy¿owanie, Zmartwychwstanie, Wniebowst±pienie, Piêædziesi±tnica (czyli Zst±pienie Ducha ¦wiêtego na Aposto³ów), Za¶niêcie Naj¶wiêtszej Bogurodzicy. W centrum umieszczana jest najczê¶ciej Ostatnia Wieczerza. Rz±d III. Grupa Deesis (gr. deisus – orêdownictwo, pro¶ba, wstawiennictwo) to symboliczna scena przedstawiaj±ca Chrystusa na tronie miêdzy Mari± i ¶w. Janem Chrzcicielem, prosz±cymi o ³askê dla ludzi. Towarzysz± im czêsto archanio³owie Micha³ i Gabriel oraz aposto³owie i ¶wiêci. Rz±d IV. Prorocy i ojcowie Ko¶cio³a ustawieni s± po obu stronach centralnej ikony Matki Bo¿ej Oranty, Rz±d V. Patriarchowie, praojcowie od Adama do Moj¿esza otaczaj± ikonê Trójcy ¦wiêtej. Zwieñczenie ikonostasu to ikona Ukrzy¿owania Chrystusa z postaciami Marii i Jana Ewangelisty. Czêsto umieszczane s± tam te¿ tablice z dziesiêciorgiem przykazañ, pastora³ (laska Aarona) i naczynie z mann±. Ikony (gr. eikōn – obraz) to ¶wiête obrazy, które ukszta³towa³y siê w Bizancjum. Pierwsze z nich by³y ikonami portretowymi Chrystusa, Bogurodzicy i ¶wiêtych. Zgodnie z tradycj± Praikona Chrystusa powsta³a jeszcze za jego ¿ycia na ziemi, a pierwsze ikony Bogurodzicy namalowa³ ¶w. £ukasz. W V w. ikony portretowe sta³y siê przedmiotami kultu. Na rozwój malarstwa ikonowego istotny wp³yw mia³y orzeczenia soborowe z VI–VIII w., które okre¶li³y i zdefiniowa³y istotê ikony oraz po raz pierwszy wskaza³y na zwi±zek miêdzy ikon± a dogmatem Wcielenia Chrystusa. Z Bizancjum malarstwo ikonowe przenika na Ba³kany i Ru¶, gdzie prze¿ywa okres wielkiego rozwoju w XV i XVI w. Od XVII w. obserwujemy powolny jego upadek i ponowne odrodzenie na prze³omie XIX i XX w. Ikony by³y na ogó³ malowane na desce, czasem wykonywano je w mozaice, marmurze, ko¶ci s³oniowej, emalii. Podstaw± kultu ikony jest obecno¶æ w ikonie jej Archetypu, Praobrazu. Ikony Chrystusa, Bogurodzicy i ¶wiêtych s± odbiciem swych Pierwowzorów i miejscem Ich obecno¶ci potwierdzonym po¶wiêceniem. Modl±cy siê przed ikon± Chrystusa, Bogurodzicy czy ¶wiêtych modl± siê przed samym Chrystusem, Bogurodzic± i ¶wiêtymi. Wszelkie powtórzenia posiadaj± t± sam± warto¶æ sakralno-mistyczn±, t± sam± energiê Praobrazu. Teologia ikony za po¶rednictwem symboli objawia rzeczywisto¶æ w jej podobieñstwie do Chrystusa, w którym cz³owiek na powrót staje siê ikon± – obrazem Boga. Takie wymogi spowodowa³y stworzenie szczególnego jêzyka artystycznego i praktyki warsztatowej odmiennej ni¿ w malarstwie zachodnim. Postaci ¶wiêtych i ich oblicza winny byæ odrealnione, przebóstwione, bezcielesne, ustawione frontalnie, ze spojrzeniem skierowanym na patrz±cego, co pozwala na nawi±zanie wiêkszego kontaktu modlitewnego. Nie pojawia siê ¶wiat³ocieñ, bo cieñ to brak ¶wiat³a. Skoro Bóg jest ¶wiat³em, nie mo¿e Go brakowaæ w ¶wiêtej rzeczywisto¶ci. Od malarzy wymagano mistycznego i ascetycznego przygotowania. Mozaika to technika dekoracyjna stosowana do zdobienia posadzek, ¶cian, ale i mebli, polegaj±ca na uk³adaniu wzoru czy obrazu z drobnych, ró¿nego kszta³tu barwnych kamieni, szk³a, ceramiki. Elementy te s± przyklejone do pod³o¿a np. przez u³o¿enie na ¶wie¿ej zaprawie czy na ¿ywicy pochodzenia ro¶linnego. Fresk (al fresco lub buon fresco, w³. fresco – ¶wie¿y) malowid³o ¶cienne i technika malarstwa ¶ciennego polegaj±ca na malowaniu na mokrym tynku pokrytym kilkoma warstwami zaprawy, z któr± ³±cz± siê pigmenty stosowanych do malowania farb. Potocznie nazw± t± okre¶la siê wszelkie malowid³a ¶cienne wykonane ró¿nymi technikami. *** I N S T Y T U C J E £awra Peczerska w Kijowie (Narodowe Kijowsko-Peczerskie Muzeum Historyczno-Kulturalne w Kijowie). Oko³o po³owy XI w. dwaj mnisi, Antoni z Afonu i Teodozy, za³o¿yli na wzgórzu nad Dnieprem monastyr (klasztor), który ju¿ w XII w. uwa¿any by³ za miejsce cudowne. £awra (z greckiego przej¶cie) to okre¶lenie u¿ywane w stosunku do klasztorów mêskich o szczególnym znaczeniu w Ko¶ciele prawos³awnym. Peczerska za¶ pochodzi od podziemnych pieczar, w których grzebano zmar³ych mnichów. Prowadzone w XVII i XVIII w. przebudowy nada³y zespo³owi cechy typowe dla baroku. Na 28 hektarach powierzchni wznosi siê ponad 80 obiektów: cerkwi, dzwonnic, zabudowañ gospodarczych otoczonych murami. G³ówn± cerkwi± jest sobór Uspieñski nosz±cy wezwanie Za¶niêcia Bogurodzicy, trójnawowa ¶wi±tynia wzniesiona na planie krzy¿a w latach 1073–1078. Obecnie monastyr sk³ada siê z Górnej £awry zamienionej na muzeum (obejmuje m.in. sobór Uspieñski, cerkwie: bramn± ¶w. Trójcy, ¶w. ¶w. Antoniego i Teodozego, Wszystkich ¦wiêtych i pomieszczenia gospodarcze) oraz z Dolnej £awry oddanej w zarz±d Ukraiñskiej Cerkwi Prawos³awnej. W 1990 r. £awra Peczerska zosta³a wpisana na Listê ¦wiatowego Dziedzictwa Przyrody i Kultury UNESCO. Sobór ¶w. Sofii (M±dro¶ci Bo¿ej) w Kijowie Sobór (odpowiednik katolickiej katedry) nazywany „matk± ruskich cerkwi” zosta³ wzniesiony na polecenie ksiêcia Jaros³awa M±drego w latach 30. XI w. na miejscu wcze¶niejszego monastyru i cerkwi ¶w. Sofii za³o¿onych przez Olgê, matkê Jaros³awa, w po³owie X w. Niezwyk³e rozmiary i skomplikowany uk³ad tej trzynastokopu³owej budowli s± wynikiem przebudów z XVII i XVIII w., ale wnêtrze zachowa³o pierwotny charakter. Zdobi je 260 m2 mozaik i 2000 m2 fresków. Najstarsze z nich wykonali arty¶ci sprowadzeni z Konstantynopola, a do mistrzów greckich po raz pierwszy do³±czyli ich ruscy uczniowie. Program i tematyka tej niezwyk³ej urody dekoracji s± typowo bizantyjskie. Nied³ugo powróc± na swoje miejsce w ¶wi±tyni carskie wrota z 1747 r., dzie³o jubilerów z Podola. W 1990 r. sobór ¶w. Sofii – obecnie Narodowe Muzeum „Sofia Kijowska” – zosta³ wpisany na Listê ¦wiatowego Dziedzictwa Przyrody i Kultury UNESCO. Muzeum Narodowe im. Andrzeja Szeptyckiego we Lwowie Zal±¿kiem jednego z najwiêkszych muzeów Ukrainy sta³a siê prywatna kolekcja metropolity Andrzeja Szeptyckiego za³o¿ona w 1905 r., przekazana w roku 1913 narodowi ukraiñskiemu. Dzisiaj zbiory licz± ponad 130 tys. eksponatów: w tym jest du¿a kolekcja rze¼by sakralnej, XVII i XVIII-wiecznych ukraiñskich rycin, rêkopisów i starodruków oraz bardzo bogaty zbiór ikon (ok. 4000). Najpiêkniejsze z ikon mo¿na podziwiaæ na sta³ej wystawie. Wa¿na dla kultury jest galeria sztuki ukraiñskiej XIX w. Narodowe Muzeum Artystyczne Ukrainy w Kijowie Najcenniejsz± czê¶ci± zbiorów muzeum jest kolekcja ikon z XIV–XVII w., z których wiele mo¿na podziwiaæ na sta³ej wystawie. Muzeum dumne jest z prezentacji sztuki artystów ukraiñskich XIX i XX w. oraz awangardy ukraiñskiej. Muzeum Ikon w Supra¶lu Oddzia³ Muzeum Podlaskiego w Bia³ymstoku To najm³odsze w Polsce muzeum (dzia³a od 1998 r.) jest oddzia³em Muzeum Podlaskiego w Bia³ymstoku. Mie¶ci siê w dawnym pa³acu archimandrytów (prze³o¿onych klasztoru) na terenie prawos³awnego monastyru Zwiastowania Naj¶wiêtszej Marii Panny, który szczyci siê ponad piêæsetletni± histori±. Zbiory obejmuj± oko³o 1200 ikon zwi±zanych z Chrystusem, Matk± Bo¿± i ¶wiêtymi oraz z 12 najwa¿niejszymi ¶wiêtami cerkiewnymi. Najstarsze pochodz± z prze³omu XVII i XVIII w. Niezwykle ciekawa i interaktywna ekspozycja zosta³a doceniona. Muzeum otrzyma³o I nagrodê w kategorii „Dokonania z zakresu zarz±dzania i organizacji” w konkursie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na Wydarzenie Muzealne Roku – Sybilla 2006. Ko¶ció³ pw. Opatrzno¶ci Bo¿ej w Weso³ej W 1938 r. ksi±¿ê Emanuel Bu³hak ufundowa³ ko¶ció³, dla którego plany przygotowa³ w³oski architekt Malgherini. Nada³ mu kszta³t neoromañskiej budowli z absyd± i p³askim stropem. Wystrój wnêtrza mia³ w projekcie nawi±zywaæ do sztuki wczesnochrze¶cijañskiej i ¶redniowiecznej, ale nie zosta³ zrealizowany do wybuchu II wojny ¶wiatowej. W miejsce niezwyk³e zamieni³ je Jerzy Nowosielski, który w latach 1976–1979 dekorowa³ ko¶ció³ na pro¶bê ksiêdza proboszcza Stefana Wysockiego. W czê¶ci wschodniej (prezbiterium), gdzie artysta wprowadzi³ przewagê koloru czerwonego, koloru ofiarnego, wielkie wra¿enie robi monumentalna Matka Bo¿a Oranta w otoczeniu ¶wiêtych. Bia³y kolor ¶cian nawy o¿ywiony jest jedynie witra¿ami i kontrastuje z czerwieni± dominuj±c± w prezbiterium i ciemn±, granatow± tonacj± malowide³ pod chórem z przedstawieniem scen z ¿ycia Marii. Niezwyk³± atmosferê sk³aniaj±c± do skupionej modlitwy pog³êbiaj± stacje Drogi Krzy¿owej. *** „Obraz nie rêk± ludzk± malowany”. Ikony Jerzego Nowosielskiego i archetypy 12.08-30.09.2007 Organizator: Wa³brzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Ksi±¿” Patronat Honorowy nad wystaw± objêli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierz Micha³ Ujazdowski Prawos³awny Metropolita Warszawski i Ca³ej Polski + Sawa Biskup ¦widnicki Ignacy Dec Prezydent Miasta Wa³brzycha Piotr Kruczkowski Mecenas wystawy: HATOR Sp. z o. o. Warszawa Patronat medialny: TVP Kultura, TVP 3, Polskie Radio Wroc³aw, Newsweek Polska, Gazeta Wyborcza, portal internetowy Twoje-Sudety.pl, Nowe Wiadomo¶ci Wa³brzyskie Twórca idei i kurator wystawy — Micha³ Bogucki Idea wystawy: Na wystawie „Obraz nie rêk± ludzk± malowany”. Ikony Jerzego Nowosielskiego i archetypy zaprezentowane zostan± dzie³a Jerzego Nowosielskiego na tle tradycji malarstwa ikonowego. Idea wystawy dotyka tematu ikony przedstawionej w nowatorski sposób, ukazuj±c wspólne za³o¿enia tematyczne i teologiczne, od czasów Bizancjum po wspó³czesno¶æ. Obrazy sakralne Nowosielskiego, jednego z najwybitniejszych, wspó³czesnych polskich artystów, s± wyj±tkowe w przestrzeni nowoczesnej kultury, odnajduj± wspólne korzenie duchowe Wschodu i Zachodu naszej cywilizacji – katolicyzmu i prawos³awia oraz syntezê europejskiej sztuki. Na wystawie zaprezentujemy jedn± drogê od Kijowa przez Ukrainê po Polskê, na której wyros³a twórczo¶æ Jerzego Nowosielskiego. Profesor Nowosielski w swoich wspomnieniach opisuje, jak wielkie wra¿enie zrobi³o na nim spotkanie z ikonami znajduj±cymi siê w zbiorach Muzeum Narodowego we Lwowie, które zwiedza³ jako nowicjusz klasztoru Studytów w Uniowie. Te w³a¶nie ikony, miêdzy innymi chcemy zaprezentowaæ na wystawie. Na wystawie zaprezentujemy rozwój wybranych typów ikonograficznych w oparciu o najcenniejsze stare ikony (szko³y wo³yñskiej z bardzo silnymi wp³ywami greckimi, z warsztatów galicyjskich oraz ikony ³emkowskie) ze zbiorów: Muzeum Narodowego im. Andrieja Szeptyckiego we Lwowie, Narodowego Muzeum Artystycznego Ukrainy w Kijowie, Narodowego Kijowsko-Peczerskiego Muzeum Historyczno-Kulturalnego w Kijowie oraz Muzeum Ikon w Supra¶lu Oddzia³u Muzeum Podlaskiego w Bia³ymstoku. Zaprezentowane zostan± tak¿e mozaiki z Narodowego Muzeum „Sofia Kijowska”,( w mistrzowsko wykonanych kopiach), które stanowi³y zbiór najcenniejszych zabytków z okresu bizantyñskiego z X–XII wieku. Wnêtrze tej wspania³ej ¶wi±tyni zostanie zestawione ze wspó³cze¶nie wykonanym wnêtrzem ko¶cio³a w Weso³ej, które jest jednym z najpe³niejszych realizacji Nowosielskiego. Na wystawie bêd± te¿ ikony starowierskie (ikonostas) nawi±zuj±ce do najlepszych rosyjskich wzorców, ale pochodz±ce z terenów polskich. Ikony Jerzego Nowosielskiego wypo¿yczone z prywatnych kolekcji oraz obiektów sakralnych w Polsce, zestawione bêd± z tymi wielkimi dzie³ami, ukazuj±c ró¿ne etapy pracy artysty. Dzie³a eksponowane bêd± w specjalnie zaprojektowane artystycznej scenografii, dostosowanej do przenoszenia w dowolne wnêtrze wystawiennicze. Aran¿acja wystawy polegaæ bêdzie na stworzeniu przestrzeni sakralnych, na których tle bêd± prezentowane ikony. Wykorzystane zostan± w tym celu zdjêcia z wnêtrza ko¶cio³a w Weso³ej, gdzie znajduje siê pe³na polichromia Jerzego Nowosielskiego oraz Sofii Kijowskiej, a tak¿e freski z £awry Kijowskiej. Powy¿szy efekt uzyskany zostanie przez fotograficzne odtworzenie takich powierzchni na folii, technik± stosowan± w reklamie wielkoformatowej. Wystawie towarzyszyæ bêdzie emisja filmu dokumentalnego o twórczo¶ci i postaci prof. Jerzego Nowosielskiego oraz muzyka starocerkiewna przez ca³y okres trwania wystawy. Do wystawy zosta³y wydane wydawnictwa: album w twardej oprawie i katalog przewodnik po wystawie p.t. „Obraz nie rêk± ludzk± malowany” Ikony Jerzego Nowosielskiego i archetypy, z wk³adkami w trzech wersjach jêzykowych: ukraiñskiej, niemieckiej i angielskiej. Zrealizowane ze ¶rodków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Promocja twórczo¶ci Priorytetu Wspieranie wydarzeñ artystycznych w Polsce, w 2006 roku. Uroczyste otwarcie wystawy Wa³brzyska Galeria Sztuki odbêdzie siê 11.08.2007 r., o godz. 19.00, w jednej z najbardziej reprezentacyjnych Sal Zamku Ksi±¿ – Sali Maksymiliana. Otwarcie u¶wietni wystêp mêskiego chóry cerkwi prawos³awnej p.w. ¶w. Cyryla i Metodego we Wroc³awiu „OKTOICH”. Przy realizacji wystawy udzia³ wziê³o: 13 pracowników Wa³brzyskiej Galerii Sztuki: podwykonawcy – firmy, osoby prywatne: oko³o 20 osób. Planowana liczba zwiedzaj±cych: - bezpo¶redni uczestnicy zadania –— 10.000 osób, - po¶redni – osoby do których dotrze informacja o zadaniu, przez prowadzon± kampaniê reklamow±, media, informacje bezpo¶rednie zainteresowanych grup, organizacji, instytucji itp. — kilka milionów odbiorców. Merytoryczny udzia³ przy realizacji wystawy: 4 muzea ukraiñskie – wypo¿yczenie dzie³; 1 muzeum polskie – wypo¿yczenie dzie³; 5 Parafii w Polsce oraz osoby prywatne – wypo¿yczenie dzie³; Nazwa u¿yczaj±cego dzie³a / Ilo¶æ eksponatów 1 Muzeum Narodowe we Lwowe im. Andrieja Szeptyckiego 22 2. Narodowe Muzeum Artystyczne Ukrainy w Kijowie 7 3. Narodowe Kijowsko-Peczerskie Muzeum Historyczno-Kulturalne w Kijowie 14 4. Narodowe Muzeum „Sofia Kijowska” w Kijowie 9 5. Muzeum Podlaskie w Bia³ymstoku Oddzia³ Muzeum Ikon w Supra¶lu 13 6. Opactwo benedyktynów w Tyñcu 3 7. Parafia prawos³awna p.w. Narodzenia ¶w. Jana Chrzciciela w Hajnówce 5 8. Parafia prawos³awna p.w. Narodzenia Naj¶wiêtszej Marii Panny w Kêtrzynie 2 9. prafia prawos³awna p.w. Za¶niêcia Naj¶wiêtszej Marii Panny w Krakowie 3 10. Prawos³awny Punkt Duszpasterski p.w. ¶w. Grzegorza Peradze 1 11. Ze zbiorów prywatnych 27 Razem 106 Bilety wstêpu: Bilety w cenie: normalny 5 z³ i ulgowy 2 z³. Przewidujemy bilety bezp³atne dla: - laureatów konkursów organizowanych przez media - lokalnych ¦wietlic ¦rodowiskowych, - powiatowych Szkó³ Specjalnych. Tak¿e dla - powiatowych Domów Dziecka, Wydawnictwa: katalog-przewodnik po wystawie — 7 z³. Album — 60 z³ Trasa wystawy: Po zakoñczeniu ekspozycji w Wa³brzychu wystawa bêdzie prezentowana: — Muzeum Narodowym Pa³acu Prezydenckiego „Cotroceni” w Bukareszcie (Rumunia) w terminie 10.10-15.11.2007. Pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rumunii. Planowana jest równie¿ trasa wystawy w Grecji, Niemczech, w kilku wybranych miastach w Polsce (Warszawa, Poznañ, Supra¶l, Wroc³aw), koñcz±c we Lwowie i Kijowie na Ukrainie Funkcjonowaæ bêdzie przez okres jednego roku (2007/2008). Finansowanie wystawy: 1.Wystawa jest dofinansowana ze ¶rodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Promocja twórczo¶ci Priorytetu Wspieranie wydarzeñ artystycznych w Polsce, w 2007 roku. 2. Ze ¶rodków Urzêdu Miejskiego w Wa³brzychu. 3. Ze ¶rodków Starostwo Powiatowe w Wa³brzychu. 4. Mecenasa wystawy: HATOR. 5. Sponsorów: Toyota, Megaformat. Kuratorzy wspomagaj±cy: — Alicja M³odecka, — Agnieszka Dworakowska — Bo¿ena Sobota Koordynacja — Marzena Prokopowicz-Sawicka Projekty graficzne — Cyryl Bartkowiak Fotografie do scenografii — Piotr K³osek Przygotowa³y: Agnieszka Dworakowska, Marzena Prokopowicz-Sawicka Kontakt:Tel/fax 074 840 58 09, 074 665 62 62 Lilianna Kostañska Galeria.lila@wp.pl Marzena Prokopowicz-Sawicka dyrektor@bwa.wao.pl *** WIKTOR JERZY JÊDRZEJAK – malarstwo — 04.08-30.09.2007 Wystawa kaliskiego artysty, absolwenta Wy¿szej Szko³y Pedagogicznej, Wydzia³u Plastycznego w Czêstochowie. Artysta na obrazach przedstawia ¶wiat minionych, starych, krytych strzech±, drewnianych cha³up, stodó³, zagród, w których znale¼æ mo¿na jeszcze gdzieniegdzie jakie¶ narzêdzia, garnki, resztki mebli, okucia, ozdoby, wszystko to co otacza³o cz³owieka, ¿y³o z nim i dla niego. Ten ¶wiat artysta maluje wiernie z eksponowaniem konkretu i szczegó³u. Pod³o¿em do obrazów czêsto s± stare deski, okna, drzwi, okiennice.
W obrazach widoczna jest fascynacja przedmiotem i ¿ywym uczuciem serdeczno¶ci do ¶wiata, który mija. Obrazy staj± siê dzie³em wielowymiarowym i wieloznacznym, oparte na zaufaniu do w³asnego warsztatu, trzymaj± swój klimat i charakter. Na korytarzu przyleg³ym do Galerii prezentujemy wystawê pokonkurskow± „Ogólnopolski konkurs dla dzieci i m³odzie¿y Martwa natura”. *** Wa³brzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Ksi±¿” usytuowana jest w stylowych wnêtrzach zamku Ksi±¿, trzecim co do wielko¶ci zamku w Polsce, nazywanym „Per³± Dolnego ¦l±ska”, odwiedzanym rocznie przez ponad 200.000 turystów z kraju i z zagranicy. Dysponuje 560 m² powierzchni wystawienniczej, przygotowanej do prezentacji ró¿nych dziedzin sztuki wspó³czesnej. Galeria jest instytucj± cenion± w Polsce za profesjonalizm oraz szereg interesuj±cych realizacji wstawienniczych. Prezentowa³a ju¿ wcze¶niej presti¿owe wystawy ze zbiorów ukraiñskich, wielkich mistrzów malarstwa polskiego: - Twórczo¶æ Jacka Malczewskiego w zbiorach Lwowskiej Galerii Sztuki — sierpieñ, wrzesieñ 2002 roku — 25.000 zwiedzaj±cych, - Arcydzie³a Malarstwa Polskiego w zbiorach Lwowskiej Galerii Sztuki — sierpieñ, wrzesieñ 2003 roku —19.000 zwiedzaj±cych - Pejza¿ Malarzy Polskich w zbiorach Lwowskiej Galerii Sztuki — sierpieñ, wrzesieñ 2004 roku — 9.000 zwiedzaj±cych W 2005 roku Galeria by³a g³ównym organizatorem wystawy„Piêkny Lwów” ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego, Naukowej Biblioteki im. Wasyla Stefanyka we Lwowie, Lwowskiej Galerii Sztuki (kwiecieñ, maj 2005) oraz rocznej trasy wystawienniczej po Polsce. Wystawa by³a prezentowana w Galeriach i muzeach nastêpuj±cych miast: Czêstochowa, Opole, Stalowa Wola, Poznañ, Zielona Góra, Szczecin, Lublin. Ogromny sukces tych wystaw sta³ siê przyczynkiem do kontynuowania tak wielkich przedsiêwziêæ wystawienniczych we wspó³pracy z ukraiñskimi galeriami i muzeami. Ich profesjonalna realizacja znalaz³a uznanie w oczach fachowców, Sponsorów oraz mediów, ale przede wszystkim spotka³a siê z ogromnym zainteresowaniem publiczno¶ci polskiej i zagranicznej; obejrza³o je ponad 60.000 osób. Jest to bardzo wysoka frekwencja w porównaniu z innymi galeriami w kraju, prezentuj±cymi te wystawy. Wa³brzyska Galeria Sztuki BWA Zamek Ksi±¿ | http://www.bwa.walbrzych.pl
KOMENTARZE: Autor: Ewa B W KSI¡¯U UTRUDNIANIE ZWIEDZANIA MATKOM Z DZIEÆMI:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!PRZEZ BRAK ¯YCZLIOW¦CI JEDNEJ Z PRACOWNICZEK NIE MOG£AM SIÊ DOSTAÆ NA PIERWSZE PIÊTRO GALERII Z WÓZKIEM MUSIA£AM DZIECKO SZE¦CIO MIESIÊCZNE NOSIC NA RÊKACH PRZEZ CO NIE SPÊDZI£AM W GALERII TYLE CZASU ILE POTRZEBOWA£M:( Redakcja portalu zastrzega, ¿e w komentarzach i opiniach nie mog± znale¼æ siê tre¶ci reklamuj±ce przedsiêbiorców, ich dzia³alno¶æ lub oferowane przez nich towary i us³ugi; nie mog± siê te¿ znale¼æ tre¶ci zabronione przez prawo, wulgarne, obra¼liwie, naruszaj±ce zasady wspó³¿ycia spo³ecznego, naruszaj±ce prawa Redakcji lub innych osób - w przypadku pojawienia sie takich opinii bêd± one przeredagowane, ich tre¶æ skrócona lub usuniêta. |
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
:: Magia bajek o¿y³a w Szkole Podstawowej nr 3
5 listopada – data, która ka¿demu fanowi bajek przypomina o urodzinach jednego z najwiêkszych mistrzów animacji, Walta Disneya. W Szkole Podstawowej nr 3 ten dzieñ przerodzi³ siê w prawdziwe ¶wiêto wyobra¼ni i rado¶ci, a najm³odsi uczniowie na ten dzieñ dos³ownie zamienili siê w swoich ulubionych bohaterów. Bajkowa kraina o¿y³a w murach szko³y i Centrum Kultury – Miejskiej Biblioteki Publicznej w G³uszycy, które zamieni³o siê w sceneriê pe³n± magii.
:: Nowoczesne technologie upamiêtni± historiê militarnych podziemi na pograniczu polsko-czeskim
:: Uwaga na nieuczciwe firmy podaj±ce siê za partnerów programu „Czyste Powietrze”
:: Zjednoczeni Pasj±: Hubertus w Stajni Zielone Wzgórza w Dzieæmorowicach
:: Dzieñ E-KRUS
Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||